• Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

©Madalina Hodorog 2020 | Design by Mădălina Hodorog

Eduspace

Un spațiu de #EducatieAltfel

Zâmbitoare. Pasionată. Atentă.

Pe Anca Zamfir am cunoscut-o în urmă cu 3 ani, în momentul în care am avut nevoie de un kinetoterapeut. Trei ani mai târziu, continui să vizitez cabinetul ei pentru a-mi întreține corpul, nu neapărat pentru a-l repara.


Cu o experiență de aproape 10 ani, Anca e una din persoanele ce înțelege foarte bine că valorile pe care le cultivăm fiecare dintre noi și stilul de viață pe care îl avem modelează viitorul sănătății noastre, atât fizice cât și mentale. Ce mă apropie de Anca și Kineto Re Smile (cabinetul ei din Cluj de pe 21 Decembrie) este și pasiunea, atenția pe care o dă corpului meu (uneori mai mult decât mine).


În această perioadă în care #stamacasa începem să resimțim lipsa de efort fizic, în special cei care nu obișnuiau să îl facă în mod regulat.

Ce putem să facem din casele noastre?




Anca Zamfir știe răspunsul.


CONȘTIENTIZARE: Ce te așteaptă?


Este foarte important să înțelegem că vom resimți perioada de stat în casă în mai multe feluri, în special pentru faptul că posibilitățile de a face activități fizice sunt mai restrânse.


În condițiile în care vom avea o activitate fizică redusă:


  • forța și anduranța musculară se va reduce

  • densitatea minerală osoasă va scădea

  • vom crește în greutate mai ușor decât înainte, mai ales dacă nu vom fi foarte atenți și la alimentație

  • imunitatea va scădea

  • vor apărea dureri (dureri de cap, dureri la nivelul coloanei vertebrale - mai frecvent la nivel lombar și cervical). De cele mai multe ori, durerile care apar la persoanele cu activitate fizică redusă, sunt răspunsul organismului la lipsa de mișcare și suprasolicitare.

  • vor putea apărea dereglări ale somnului și digestiei.



CUM FACEM SĂ NU MAI DOARĂ?


Dacă motivația noastră va fi suficient de puternică, vom găsi toate resursele necesare pentru a face această perioadă să fie mai ușor de gestionat.

Atunci când stăm timp îndelungat într-o anumită poziție, musculatura noastră obosește și inevitabil, apar pozițiile vicioase. De aceea, pentru a reduce/minimiza efectele acestora, ar fi bine să:


  • Facem o pauză de 5-10 min la fiecare 30 min/maxim 1h de stat în șezut, pauză în care stăm în picioare/ne plimbăm în jurul biroului/ privim pe fereastră într-un punct cât mai îndepărtat/ facem ușor stretching

  • Folosim standing desk-ul

  • Lucrăm cu mouse-ul vertical, care este un ajutor de mare nădejde în menținerea membrului superior într-o poziție cât mai fiziologică.

  • Avem un scaun care să ne mențină curburile fiziologice ale coloanei vertebrale și să ne păstrăm o poziție corectă pe scaun.

  • Stăm în picioare/ ne plimbăm în jurul biroului în timp ce vorbim la telefon


P.S Face minuni pentru cei care au probleme cu cervicala.




CUM NE UITĂM CORECT LA MONITOARE?


Este ideal să ne mișcăm cât mai mult, întrucât poziție ideală menținută timp îndelungat nu există. Pentru a îmbina utilul cu plăcutul, este recomandat ca atunci când rulează un film să alternăm statul jos cu statul în picioare, să desfășurăm anumite activități casnice, să menținem o distanță potrivită față de laptop/ TV.


Nu în ultimul rând, ar fi excepțional să integrăm mici programe de stretching în pauză sau să facem mai des exerciții pentru conștientizarea posturii corecte.

Exercițiile ne cresc încrederea în sine, ne ajută să fim mai conectați cu oamenii din jurul nostru și ne ajută de dezvoltăm un organism mai puternic atât din punct de vedere fizic cât și psihic.



EXERCIȚII SIMPLE, CU IMPACT


  • Stăm cu spatele sprijiniți de un perete, capul și zona lombară fiind lipite de perete, omoplații apropiați. Întindem picioarele și le depărtăm cât de mult posibil, trăgând de vârfuri spre podea și spre șolduri. Menținem poziția timp de 3 minute.


  • Poziția Inițială: Stând cu spatele sprijinit de un perete solid, privirea înainte, bărbia ușor în jos, umerii rotiți înapoi și cât mai apropiați de perete, însă fără a fi ridicați, palmele orientate către înainte, omoplații adunați, zona lombară lipită de perete, genunchii îndoiți la 90 de grade, sprijin pe toată talpa. Menținem poziția inițială timp de 1 minute, timp în care ne concentrăm să inspirăm în piept și să expirăm, coborând ultimele coaste. Varianta B a acestui exercițiu constă în aplicarea unei ușoare presiuni în perete cu ajutorul capului, umerilor și palmelor și menținerea poziției timp de 2-3 minute.



  • Încercați să vă așezați ca în imagine și să duceți bazinul cât mai aproape de perete fără a mișca picioarele. Mențineți poziția 6 seconde și repetați de 10 ori pe fiecare parte. Abdomenul va fi strâns pe perioada exercițiului, iar capul va rămâne în continuarea trunchiului.


Aici sunt 3 variațiuni ale exercițiului


Această perioadă ne oferă niște lecții din care fiecare are de învățat. Să ne bucurăm și să fim recunoscători pentru lucrurile mici care dau valoare vieții noastre. Anca speră ca toți să fim mai activi din punct de vedere fizic, să avem mai mult respect, responsabilitate, asumare, recunoștință, apreciere și să zâmbim zi de zi!


Pe Anca o găsești aici:

http://www.re-smile.ro/ sau pe Facebook. Surse foto:

Kineto ReSmile

http://www.playerstrust.com/

http://howset.com/

https://www.verywellfit.com/



Mădălina Hodorog

Trainer

Am vorbit cu noul rector al Universității Babeș-Bolyai, prof. univ. dr. Daniel David despre ce se întâmplă acum cu educația în online, situația studenților din anii terminali sau aspectele legate de cămine.


Dacă ești student sau cadru didactic, acest articol este pentru tine și include scurt, clar și la obiect răspunsurile la întrebările primite în această perioadă de la comunitatea mea.


Important: Deoarece la nivel global, viitorul este instabil și precar, o parte dintre situații și răspunsuri se pot schimba. La nivel universitar se fac adaptări zilnice și constante înspre mai bine.





Despre cursurile care nu se țin online


O serie de studenți se întreabă în acest moment ce se va întâmpla cu acele cursuri care nu sunt susținute în online în acest moment. Deși știm că nu există soluții fixe, care sunt variantele la care ne putem aștepta?


Încercăm să susținem toate cursurile într-o variantă online (ex. sincron/asincron), pentru a putea încheia semestrul și a nu afecta parcursul de viață al studenților noștri. Acele cursuri care nu se susțin trebuie anunțate la prorectorul de specialitate (prorector Anna Soos), pentru a verifica cauza și a o elimina rapid.


Dacă vor rămâne, totuși, astfel de cursuri, nu vor fi în număr mare (mai degrabă scăpări/erori, nu regulă) și vom găsi varianta pentru a le recupera pentru a încheia onorabil semestrul.



Despre licență și master


Ce le adresați studenților din anii terminali care la finalul acestui semestru sunt nevoiți să finalizeze studiile de licență sau de masterat?

Să fie liniștiți, dar angajați și atenți, noi încercând să găsim modalități pentru susținerea licenței în noile condiții. Săptămâna viitoare vom veni cu propuneri în acest sens.



Despre situația căminelor


Care este situația cu căminele în acest moment? Studenții sunt destul de panicați cu privire la lucrurile personale lăsate în cămin în această perioadă, respectiv la locul de cazare.


Studenții au avut posibilitatea să plece sau să rămână (argumentat). Lucrurile celor care au plecat sunt în siguranță și păzite, iar dreptul la locul în cămin prezervat.



Despre taxele la facultate


Am primit o serie de întrebări de la studenți cu privire la taxele pentru facultate. Se amână sau rămân în continuare?


Ne vom adaptată condițiilor, astfel încât acolo unde capacitatea de plată a studentului (familiei) a fost afectată de criza prin care trecem să găsim soluții corecte, astfel încât studiul studentului la UBB să nu fie afectat la rândul său de o eventuală incapacitate de plată din partea studentului (familiei).



Despre adaptare


Ce pot face studenții în această perioadă pentru a facilita învățarea într-o manieră relevantă?

Să se implice cu bună-credință și toleranță la frustrare, deoarece nimeni nu are soluții de-a gata la problemele neobișnuite cu care ne confruntăm. Suntem în faza în care trebuie să definim bine problemele, iar apoi să căutăm soluțiile, unele trebuind inventate acum, inovativ/creativ, nu doar căutate și găsite. Studenții pot să fie parte a acestui efort, ei nefiind niște beneficiari ai actului academic, ci membrii ai comunității UBB. Suntem în asta împreună!


Suntem într-o perioadă în care educația în online a devenit principalul mod de învățare. Care sunt aspectele de care ar trebui să ținem cont ca studenți în online?

Studenții de astăzi, în cea mai mare parte, sunt „generația digitală”; așa că știu ei ce să facă online, nu trebuie să spune eu prea multe aici. Totuși, ținând cont de faptul că adesea abilitățile digitale sunt utilizate în zona entertainment-ului, este nevoie de o implicare programată/operaționalizată (ex. orarul online prins în rutina

comportamentală săptămânală) și făcută cu grijă și angajament atunci când implicarea digitală nu este neapărat asociată cu entertainment, ci cu efortul de învățare/educație!


Asta îi rog pe studenți: să conștientizeze când se implică în activitățile academice online și să aibă, până ajung să le placă mult, toleranță la frustrare și flexibilitate.



Despre viitor


Viitorul va fi bine dacă știm să ne adaptăm la el – o competență „soft”pe care o putem dezvolta în această perioadă. Cum arată viitorul din perspectiva dumneavoastră?


Unii încearcă să prezică  viitorul, pentru a se adaptat apoi cât mai bine la el; este foarte bine așa! Dar alții încearcă să construiască viitorul, după valorile și nevoile lor, nu să-l prezică; asta este excelent și asta încercăm să facem la UBB!


Ba mai mult, fără aroganță, aș spune că în anumite zone nici nu construim viitorul, ci suntem deja acolo; să nu uităm că UBB a introdus în țară învățământul la distanță/extensiile, așa că aici suntem acasă!


Să încercăm însă să folosim această situație și ca oportunitate, nu doar ca pericol, digitalizând acum puternic UBB, astfel încât, după criză, să continuăm multe lucruri bune de acum. De exemplu:

  • cadrele didactice înțeleg forța online-ului și o folosesc complementar și în varianta tradițională

  • cercetătorii dezvoltă mai bine networking și cercetare mentorată la distanță

  • studenții ajung să vadă că online-ul nu este mai ales entertainment, ci și provocare cu consecințe pozitive pe termen lung pentru viața lor

  • administrația înțelege că online-ul ne ușurează tuturor munca etc.


Sursa foto: UBB


Mădălina Hodorog

Trainer & Consultant




Suntem bombardați în această perioadă de foarte multe activități, resurse utile de care merită să profiți, însă știm foarte puține despre ce ne dorim și noi cu adevărat. Dintre toate bibliotecile online, care sunt lucrurile despre care ar trebui să citim? Dintre toate materialele video de pe Youtube ce ne-ar ajuta să ne pregătim pentru viitor?





1. Pune-ți întrebarea: De ce merită să învăț cât mai mult în această perioadă?

Te provoc să citești cartea „Învățare” de Tara Westover. Ai crescut de mic copil cu părinți, prieteni, profesori care îți spuneau că trebuie să înveți ca să faci ceva, că „educația te va duce departe”. Cu timpul, ți-ai dat seama că educația nu e chiar roz și poate unele cursuri sau seminarii sunt de-a dreptul „plictisitoare” sau „nefolositoare”.

Îndrăznește să citești cartea Învățare și hai să discutăm apoi despre adevărata educație.


2. Vizionează documentarele Broken sau Rotten pe Netflix.

Crede-mă: nu sunt plictisitoare și vei înțelege lumea și din alte perspective. De ce folosești tocmai acest laptop, de ce bei apa pe care o bei, ce tip de avocado mănânci și ce e cu vaping-ul? Da, îți recomand să îi dai o șansă, să te uiți și în ograda altor lumi (care ai impresia că sunt paralele cu tine)

3. Descoperă-ți pasiunea

Pasiunea nu vine înspre tine. Ea se descoperă. În timp. Se descoperă făcând lucruri noi. Pentru că suntem cu toții acasă, îți recomand să încerci lucruri noi pe Coursera, un site internațional ce îți oferă cursuri gratuite pe orice subiect posibil. Încearcă măcar unul - #AiTimp

4. Fă curat, curat, curat în Facebook

Angajatorii se uită pe profilul tău de Facebook. Da, se uită pe Facebook și nu numai. Îți recomand să pui pozele din liceu pe privat, să îți scrii numele complet (dacă nu ai deja asta), să ștergi postările recente cu care nu mai rezonezi, să schimbi poza de profil cu una cu tine (dacă nu ai asta deja).

Viitorul interviu de angajare depinde și de asta.

5. Fă-ți cont de LinkedIN (sau updatează-l pe cel existent)

Dacă nu ești încă familiar cu LinkedIN și vrei să te angajezi în viitorul apropiat, îți recomand să îți faci un cont. Platforma de socializare este una dedicată persoanelor angajate sau celor care doresc să o facă în viitor. Vei găsi locuri de muncă, păstra relația cu profesioniști de resurse umane. Contul tău personal este un CV online.



#AmTimp este despre susținere și inspirație pentru ca fiecare dintre noi să ajungă mai aproape de pasiune, mai aproape de sclipirea din ochi. Acum este unul dintre momentele potrivite când ne putem opri și activa privirea de sus: cine suntem, ce facem, încotro ne ducem, iar în următoarele săptămâni, vom merge împreună în această direcție.



Sursă foto: Andreea Olah

Mădălina Hodorog

Trainer & Consultant