Performanța cere și sacrificii - Lenuța Deleanu


Lenuța Deleanu este director al Școlii Profesionale Plugari. A ales meseria de dacăl fiind inspirată de profesorii model pe care i-a avut atât în școala generală, cât și în liceu.

De-a lungul anilor, a participat la numeroase programe de formare, fiind adepta ideei că în meseria de dascăl, nu te poți opri din învățat niciodată. Ne-a vorbit într-un scurt interviu despre nevoia profesorilor de a se educa continuu, dar și despre impactul profesorilor în viața unui elev.


Despre propria perspectivă


Pornind de la motto-ul găsit pe site-ul școlii, anume: „Fiecare copil pe care-l instruim este un om pe care-l câștigăm” a lui Victor Hugo, cât de important este pentru tine ca profesorii din cadrul școlii Plugari să fie bine instruiți și să prezinte interes pentru o dezvoltare continuă?

Într-adevăr păstrăm acest motto-ul de ceva vreme în Planul de acțiune al școlii. Îmi place să cred, că toate cadrele didactice din unitatea noastră au un scop comun: educația copiilor din comunitatea noastră.

Tainele învățăturii le descoperă aici, în școală, după care fiecare continuă ”zborul” spre desăvârșirea profesională și umană. Formarea continuă în primul rând, a noastră ca și cadre didactice este foarte importantă și din acest motiv țin să precizez ca în aceste momente un număr de 19 colegi finalizăm un alt program de formare continuă , mai precis de utilizarea instrumentelor oferite de Google cu un număr de 100 de ore.


De-a lungul carierei te-ai confruntat cu foarte multe generații, cum vezi diferențele dintre acestea?

Există diferențe majore între generații. Dacă la începutul carierei de dascal elevii aveau un interes mai mare pentru învățătură, susținuți parcă mai mult și de familie, acum se dorește să obții totul mai ușor, cu puțin efort, ceea ce nu este posibil. Performanța cere și sacrificii. Nu mă gândesc aici doar la cei cu performanță academică, dar fiecare meserie are tainele ei, priceperile, deprinderile, atitudinile sunt importante în orice domeniu

Importanța formării ca profesor


Știu că ai apelat la cursuri de formare pentru cadrele didactice, de ce consideri necesară formarea constantă a acestora?

În prezent, perioada pe care o parcurgem nu o putem trece cu vechile cunoștințe din studenție, prin urmare, este necesară o continuă actualizare, o up-gradare a metodelor și instrumentelor utilizate în lucru cu elevii.


Cât de receptivi sunt profesorii atunci când vine vorba despre parcurgerea unui nou curs de formare?

Așa cum aminteam mai sus, suntem un colectiv care ne dorim să fim mereu la curent cu metodele moderne de predare. Remarc o mai bună colaborare între colegi, lucru în echipă, interes pentru noutățile apărute.


Ce diferențe ai remarcat în modul de formare al profesorilor din mediul rural față de cel din mediul urban?

Nu știu dacă este o diferență, îmi place să cred că noi suntem la același nivel cu profesorii din mediu urban și spun asta din experiența pe care o avem fiecare prin participarea la activitățile metodice în comun cu cei din mediu urban.

Impactul formării profesorilor asupra elevilor


Ce avantaje crezi că deține un profesor care caută să își actualizeze modul de predare în funcție de evoluția generațiilor de tineri?

Tinerii nu mai au răbdarea de a asculta discursul unui profesor, trebuie să le captăm atenția prin activități dinamice care să-i implice în învățare. Profesorul poate fi un model pentru elevul său, și îi poate influența viitorul.


Am văzut că în 2018, câțiva elevi din cadrul Școlii Profesionale Plugari, au avut ocazia de a efectua un stagiu de practică, de trei săptămâni, în Portugalia, cât de importantă consideri că este experiența internațională, atât în formarea elevilor, cât și a profesorilor?

Da, am avut bucuria de a beneficia de programe Erasmus+ atât pentru elevi, cu stagii de practică în străinătate dar și pentru profesori( 12 cadre didactice au participat la cursuri de formare). A fost foarte importantă experiența internațională. Am avut ocazia să cunoaștem modul cum își formează elevii din Portugalia competențele profesionale la locul de muncă, sub îndrumarea profesorului și cu sprijinul viitorului angajator.

Profesorii au descoperit cum desfășoară alți colegi activitățile cu elevii, resursele de care dispun școlile, programul pe care elevii îl petrec la școală.


În pauza unui curs de formare din Portugalia.

Despre viitor


Ce obiective pe termen lung v-ați propus pentru Școala Plugari ?

- Formarea continuă a cadrelor didactice este un obiectiv pe termen lung;

- Asigurarea de resurse materiale pentru desfășurarea activităților la nivelul școlilor din mediu urban;

- Menținerea resursei umane de bună calitate la nivelul unității școlare.

Sunt cateva dintre obiectivele pe termen mediu și lung.


Pentru a fi eficientă formarea cadrelor didactice, este necesară o analiză SWOT anuală și trebuie luate în considerare opțiunile cadrelor didactice de formare și nevoile identificate pe parcursul anului școlar de către responsabilii comisiilor metodice sau director.


Articol realizat de: Bianca Caval

Editor: Mădălina Hodorog

Photos: Arhiva personală