top of page

Tinerii nu mai au răbdarea de a asculta discursul unui profesor, trebuie să le captăm atenția altfel


Lenuța Deleanu este director al Școlii Profesionale Plugari. A ales meseria de dacăl fiind inspirată de profesorii model pe care i-a avut atât în școala generală, cât și în liceu.

De-a lungul anilor, a participat la numeroase programe de formare cu un singur gând: în meseria de dascăl, nu te poți opri din învățat niciodată.


În perioada pandemiei, Lenuța a oferit sesiuni de training cu #EducatieAltfel pentru colectivul de profesori din școală, iar mai jos vorbește deschis despre nevoia profesorilor de a se educa continuu, dar și despre impactul profesorilor în viața unui elev.




De-a lungul carierei ai cunoscut foarte multe generații de tineri. Cum vezi diferențele dintre acestea?

Există diferențe majore între generații. Dacă la începutul carierei de dascal elevii aveau un interes mai mare pentru învățătură, susținuți parcă mai mult și de familie, acum se dorește să obții totul mai ușor, cu puțin efort, ceea ce nu este posibil. Performanța cere și sacrificii. Nu mă gândesc aici doar la cei cu performanță academică, dar fiecare meserie are tainele ei, priceperile, deprinderile, atitudinile sunt importante în orice domeniu.


Ca să vă apropiați mai mulți de tinerii cu care lucrați, știu că ai apelat la diverse cursuri de formare pentru colectivul de profesori din școală. De ce consideri necesară formarea constantă a acestora?

În prezent, perioada pe care o parcurgem nu o putem trece cu vechile cunoștințe din studenție, prin urmare, este necesară o continuă actualizare, o up-gradare a metodelor și instrumentelor utilizate în lucru cu elevii.



Cât de receptivi sunt profesorii atunci când vine vorba despre parcurgerea unui nou curs de formare?

Suntem un colectiv care ne dorim să fim mereu la curent cu metodele moderne de predare. Remarc o mai bună colaborare între colegi, lucru în echipă, interes pentru noutățile apărute.


În pauza unui curs de formare din Portugalia.

Ce avantaje crezi că deține un profesor care caută să își actualizeze modul de predare în funcție de evoluția generațiilor de tineri?


Tinerii nu mai au răbdarea de a asculta discursul unui profesor, trebuie să le captăm atenția prin activități dinamice care să-i implice în învățare. Profesorul poate fi un model pentru elevul său, și îi poate influența viitorul.


Am văzut că în 2018, câțiva elevi din cadrul Școlii Profesionale Plugari, au avut ocazia de a efectua un stagiu de practică, de trei săptămâni, în Portugalia, cât de importantă consideri că este experiența internațională, atât în formarea elevilor, cât și a profesorilor?

Da, am avut bucuria de a beneficia de programe Erasmus+ atât pentru elevi, cu stagii de practică în străinătate dar și pentru profesori( 12 cadre didactice au participat la cursuri de formare). A fost foarte importantă experiența internațională. Am avut ocazia să cunoaștem modul cum își formează elevii din Portugalia competențele profesionale la locul de muncă, sub îndrumarea profesorului și cu sprijinul viitorului angajator.


Profesorii au descoperit cum desfășoară alți colegi activitățile cu elevii, resursele de care dispun școlile, programul pe care elevii îl petrec la școală.


 

Despre viitor: Cum arată viitorul pentru Școala Plugari?

- Formarea continuă a cadrelor didactice este un obiectiv pe termen lung;

- Asigurarea de resurse materiale pentru desfășurarea activităților la nivelul școlilor din mediu urban;

- Menținerea resursei umane de bună calitate la nivelul unității școlare.

Sunt cateva dintre obiectivele pe termen mediu și lung.


Pentru a fi eficientă formarea cadrelor didactice, este necesară o analiză SWOT anuală și trebuie luate în considerare opțiunile cadrelor didactice de formare și nevoile identificate pe parcursul anului școlar de către responsabilii comisiilor metodice sau director.


Articol realizat de: Bianca Caval

Editor: Mădălina Hodorog

Sursa foto: Arhiva personală






bottom of page