top of page

PIAȚA MUNCII: Pandemia a închis foarte multe porți, dar a și deschis la fel de multe



Pe Gabriela Antonia Halmi am cunoscut-o în programul FUTURE. A terminat Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, din cadrul universității Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca și pe tot parcursul anilor de facultate a investit mult timp în voluntariate din vaste domenii, lăsându-se întotdeana îndemânată de curiozitate. Gabriela a acceptat să ne împărtășească perspectivă sa asupra pieții muncii și evoluției acesteia.



Ce experiențe de voluntariat ai avut și cum consideri că te vor ajuta acestea pe viitor?

Experiența mea de voluntariat este destul de vastă, pentru că am experimentat foarte multe zone. Am fost lider în taberele pentru copii, am făut voluntariat în cadrul teatrului, a asociației studențești, ulterior m-am îndreptat sprea partea aceasta mai psihologică, anume am fost shadow pentru un copil cu ADHD, am lucrat mult și pe organizare de proiecte, am făcut și voluntariat în școli, pe partea de management al clasei, iar cel mai recent voluntariat este în cadrul unui proiect „student pentru student” care se ocupă cu partea de mentorare a studenținlor din primul an.



Gabriela în timpul organizării proiectului „Trainig of yourself”- voluntariat

Cât de importantă consideri necesitatea unei facultăți în ideea în care internetul deține informații din toate domeniile?

Cred că depinde de mai mulți factori: de tine ca persoană, de cât de curios și motivat ești, de cât de bine știi să-ți selectezi informațiile, de cât de obiectiv ești și cât de deschis și dornic ești să te dezvolți personal. Dacă ești o persoana cu scopuri bine stabilite și îți cunoști drumul este în regulă, dar există posibilitatea să ai nevoie de informații mai riguroase și acreditările tale de moment să nu-ți permită lucrul acesta și în cazul acesta o facultate este de ajutor.


Facultatea oferă o educație diferită față de învățământul preuniversitar și cumva te ajută să-ți dezvolți partea de gândire critică, să-ți formezi opinii și să-ți dezvolți partea de creeare de conținut și acumulare de informație, plus că te responsabilizează.

Ce consideri că lipsește în sistemul educațional în ceea ce privește pregătirea pentru locul de muncă propriu zis?

Cred că partea aceasta despre cum merg spre un loc de muncă, ceea ce învăț acum în programul FUTURE. Cum să-mi scriu cv-ul, ce spun sau nu ar trebui să spun într-un interviu, cum ar trebui să mă raportez la o situație de muncă, cum ar trebui să îmi caut un job, partea aceata din păcare, nu este atinsă aproape deloc în facultate.


Nu avem deloc informație „inside” de la locurile de muncă și de asta ar fi nevoie chiar și în liceu, să te pregătească și să-ți explice ceea ce te așteaptă la un posibil loc de muncă.

Ai adus în discuție FUTURE, ce părere ai despre programele de pregătire precum acesta?

Cred că sunt foarte utile, cumva consider că am avut foarte mult noroc că am aflat despre el.


Mi se pare că nu sunt suficient de bine cunoscute sau suficient de abordate. Oamenii au o reticiență atunci când aud despre astfel de programe și ar trebui puțin mai multă promovare și încurajare, deoarece sunt absolut necesare. Ele vin să umple toate golurile acestea care apar în timpul pregătirii teoretice. Pot spune că îți arată calea și îți prezintă noi oportunități.


 


CE CAUTĂ ANGAJATORII


Cât de importante crezi că sunt soft skill-urile pentru angajatori și de ce?

Propriu-zis, sunt genul de abilități care îți asigură o flexibilitate și te diferențiază în ceea ce faci. Sunt esențiale deoarece tu dacă nu deții anumite abilități, nu o să știi să te adaptezi, nu o să știi să faci față anumitor lucruri, să relaționezi. Dacă abilitățile tale nu sunt suficiente sau nu sunt suficient cizelate, atunci degeaba ai toată baza teoretică, pentru că în piața muncii, vrei sau nu, tot trebuie să relaționezi cu oamenii și ai nevoie de anumite abilități care să-ți permită ca acel contact să fie cât mai profesional și cât mai eficient. Din punctul acesta de vedere, cred că firmele urmăresc să găsească persoanele care s-ar descura cel mai bine în cele mai frecvente contexte din cadrul muncii.


Care consideri că este cel mai important skill pe care un candidat îl poate avea?

Depinde de domeniu și de ce caută angajatorul. Dar în general, munca în echipă, deoarece trebuie să știi să dai informația mai departe, să gestionezi sarcinile, pentru că dacă nu ai această abilitate, riști fie să iei prea multe sarcini asupra ta, fie o să dai prea mult celorlați și nu o să fie eficient.


Care crezi că sunt cele mai importante lucruri pe care o persoana trebuie să le aibă în vedere în ceea ce privește alegerea job-ului?

Partea de beneficii, de timp și de relaționare. Ar fi ideal să se facă o listă, care să cuprindă nevoile mele, așteptările mele de la locul de muncă, ce ar trebui să-mi ofere și totodată, ce ar trebui să asigur eu, care sunt resursele mele, cât și ce pot da de la mine, astfel încât să îmi fac treaba cum trebuie, ca la finalul zilei să fiu împlinită.


De ce consideri că se tem angajatorii de tinerii fără experiența?

Pentru că e ca și cum te-ai uita la o foaie albă, nu știi ce ascunde. E ca și cum ai în mână o carte fără titlu, nu știi dacă conținutul corespunde cu așteptările tale. Fără experiență, angajatorii nu pot știi dacă în afară de pregătirea teoretică, candidații au abilitățile pe care ei le caută, dacă are alte abilități utile. Oamenii tind să se teamă de necunoscut.

Studiile nu sunt totul, tu poți să deții cunoștințele, dar să nu știi ce să faci cu ele, să nu ai abilitățile de a folosi acele informații. În general, durează să-ți dezvolți aceste abilități și cred că majoritatea angajatorilor nu au timpul sau resursele necesare pentru a te pregăti pe tine în a obține acele abilități.

 

O VIZIUNE ASUPRA PIEȚEI MUNCII


Care crezi că sunt meseriile viitorului? De ce?

Depinde de la mari la mici. Cumva tot ce înseamnă muncă cu oamenii e de viitor, pentru că oamenii vor exista mereu, tot ce înseamnă lucrul cu mediul, pentru că mediul o să fie constant. Medicii o să existe tot timpul, pentru că avem nevoie de sănătate, farmaciștii, de asemenea, șoferii, pentru că trebuie să ne deplasăm, ingineri, pentru că se creează constant, toate meseriile care pot asigura asigurarea bunul mers al vieții.


Ce părere ai despre posibilitatea remote a joburilor?

Mi se pare că este utilă, dar cu limite. În ideea în care, ca si om, ai nevoie de partea aceasta de contact, de socializare, ai nevoie de interacțiune ca să îți poți cizela abilitățile.


Ce avantaje are, dar dezavantaje?

Avantajele ar fi în primul rând pentru companii/anagajatori, că s-ar reduce foarte mult costurile, iar pentru angajați, că există o flexiblitate în program, un confort mai amplu, te simți mai puțin stresat dacă lucrezi de acasă. Pe partea de dezavantaje, pot să apară probleme tehnice, probleme pe care o persoană nu o să știe să le rezolve și s-ar putea să nu găsească pe cineva disponibil să o ajute. S-ar putea să apară probleme de demotivare și dezorientare, în ideea în care dacă ești acasă, rolurile tale se suprapun de multe ori și nu știi cărei parte din viața ta să-i oferi mai multă atenție. Spre exemplu, sunt acasă, acum lucrez sau sunt părinte pentru copilul care vine și plânge lângă mine? Petrecând timpul mereu cu aceeași oameni, fără să ieși câtuși de puțin din zona de confort, ajungi să te limitezi, ajungi să vezi doar într-o singură direcție.


Care crezi că sunt schimbările pe care le a adus pandemia in ceea ce priveste viitorul pietei muncii?

Faptul că a deschis cumva porțile pentru lucrul de acasă, așa cum am spus, are multe dezavantaje dacă lucrezi în mod constant, dar pe o perioadă determinată, se reduc foarte mult costurile și apar alte resurse. Și de asemenea, faptul că s-a pus mai mult accentul pe online, iar acum majotitatea companiilor și-au dezvoltat această parte, care de mulți poate era necunoscută.


Cum vezi evolutia pietii muncii in urmatori ani?

Mi se pare că deși pandemia a închis foarte multe porți, a și deschis foarte multe alte porți. Cred că partea de IT o să crească foarte foarte mult și toate indrustiile acestea care sunt orientate spre nevoile oamenilor, pentru că oamenii o să aibă nevoie de suport. Fie că vorbim de suport tehnic, device-uri, o să aibă nevoie de cineva care să le prezinte aceste device-uri, precum firmele de training, care cred că vor crește mult mai ușor. De asemenea, partea de livrare cred că va avea o creștere uriașă.


De exemplu, înainte de pandemie nu era atât de des solicitată, însă acum nu știu câți nu au introdus-o în rutină. Aici nu mă refer doar la firmele care livrează mâncare sau îmbrăcăminte sau produse electronice. Cumva, toate firmele care asigură resurse pentru oameni au început să aibă posibilitatea de livrare, chiar și supermaketurile.




Autor: Caval Bianca

Editor: Mădălina Hodorog

Sursă foto: Arhiva personală: Gabriela Antonia Halmi


bottom of page