A munci este un lucru universal practicat de absolut toate generațiile, dar atunci când vine de viitorul muncii și de găsirea unui job în perioada actuală, lucrurile pot părea sau deveni mai complicate. Pe lângă cunoștințele în domeniul ales, este nevoie și de niște aptitudini suplimentare numite „soft skills”.
Abilitățile sociale, tradus în limba română, sunt diferite metode prin care te poți adapta mai ușor la locul de munca, comunica cu colegii, rezolva diferite probleme sau împărți timpul cât mai eficient la job.
Lista acestor abilități este vastă, dar printre cele mai importante se regăsește comunicarea. Modul în care dialoghezi atât cu colegii, superiorii tăi sau clienții este vital pentru orice loc de muncă, deoarece o bună comunicare duce la rezultate pozitive și o bună întelegere în mediul de lucru. Cu toate acestea nu este suficient să știi să comunici, ci să fi și un bun ascultător.
Gândirea critică este un alt element ce nu ar trebui să lipsească din setul de abilități ale unui angajat. Indiferent de mediul în care lucrează, o persoană trebuie să fie capabilă să ia anumite decizii, dar pentru a face acest lucru este nevoie de o gândire sănătoasă pentru a putea analiza problema și mai apoi pentru găsirea unei soluții.
Abilitatea de a conduce și a îi îndruma pe ceilalți este o îmbinare a mai multor aptitudini, precum buna comunicarea și gândirea critică. Nu este ușor să fii responsabil pentru mai multe persoane, dar asta fac liderii, i-au decizii pentru binele întreprinderilor și al angajaților. Capacitatea de a lua cuvântul sau chiar inițiativa în situații dificile este un factor din ce în ce mai mulți angajatori îl caută la oamenii pe care îi recrutează.
În orice mediu de lucru și nu numai, sunt căutați oameni cu o atitudine cât mai pozitivă. Un mediu plăcut de lucru poate spori rata de succes a angajaților prin simpla lor bunăstare, de aceea se insistă pe lucuruile și persoanele pozitive ce nu se lasă influențate de situțiile mai puțin plăcute prin care trec la locul de muncă.
Probabil cea mai importantă abilitate pe care ar trebui să o aibă un viitor angajat, mai ales în cadrul unor companii cu mai mulți angajați, este capacitatea de a lucra în echipă. Aceasta este extrem de importantă pentru ca lucrurile să se desfășoare în favoarea întreprinderii, dar și a angajaților. Nimic nu poate funcționa dacă nu se implică total tot personalul, dacă nu se ajută între ei și conducerea. Importantă aici este și capacitatea de a primi și oferi feedback-uri, atât de la colegi, cât și din partea superiorilor în funcție.
Orice angajator își dorește ca personalul său să dea dovadă de o etică a muncii cât mai convingătoare. Cu cât este mai serios angajatul, cu cât muncește mai mult și bine și dă dovadă de dedicare și dorință, cu atât crește productivitatea acestuia și a locului de muncă, precum și satisfacția celui ce l-a angajat.
Chiar dacă acestea sunt doar câteva din șirul de abilități căutate mai nou pe piața, cel mai important lucru rămâne procesul de dobândire al acestora. Așadar, multe dintre ele nu vor fi învățate în instituțiile educaționale de stat, ci în împrejurimea acestora. Volutariatele, intership-urile, programele dedicate studenților sunt doar o parte din metodele în care poți dobândi aceste „soft skills”.
Articol realizat de: Oniga Maria
Editor: Mădălina Hodorog
Photo: Unspalshed
Comments