top of page

Cum găsești soluții la problemele din educație?

Ne concentrăm adesea asupra provocărilor educației din România, însă ca educatori și actori în educație, importanța privirii de ansamblu, a perspectivei de sus este foarte importantă. Cum arată educația în alte țări? Ce este educația de calitate la nivel global și ce rol are aceasta în ajutorarea copiilor care provin din medii defavorizate, neavând parte de aceleași oportunități educaționale?


Inegalitățile și provocările în educație sunt prezente în toată lumea, iar o atenție îndreptate și înspre alte țări, ne ajută să înțelegem nu doar problemele lor ci și soluțiile pe care le găsesc. Aceste soluții ne ajută nu doar la nivel de țară ci și la nivel individual. Fiecare dintre noi, profesor, educator, trainer sau actor în educație poate implementa la nivel micro sau macro soluțiile deja gândite și implementate la nivel global. Mai mult, ne ajută să le prezentăm tinerilor și alte perspective.


Colega noastră Eliza Leordean a participat la evenimentul hundrED 2020 Innovation Summit. Quality education for all, iar mai jos găsești perspectiva educației în Africa, rezumată pentru tine.




Întrebarea evenimenului: Will the next education revolution come from the most challenging learning environments?

Se estimează că în țările cu situație financiară precară (de la scăzută spre medie) aproximativ 53% dintre copiii de sub 10 ani pot să citească. Totuși, știm că unele dintre cele mai bune soluții izvorăsc tocmai din necesitatea acută pe care o resimțim.


Invitați: lideri și inovatori ai educației din America Latină, Africa și Asia care au împărtășit unele dintre cele mai mari provocări cu care educația se confruntă în țările lor și prezintă metodele inovatoare pe care le-au aplicat cu succes.



Educația în Africa și soluțiile ei



Fred Swaniker este fondatorul African Leadership Group, revista Time numindu-l în top 100 cele mai influente persoane de pe glob. Consider că întrebările sunt foarte bine puse iar răspunsurile extrem de interesante, așadar voi reda în continuare întrebările și un rezumat al răspunsurilor sale.


Cum a început să lucreze în domeniul educației

Fred Swaniker provine din Africa, mai exact din Ghana și pe parcursul vieții a ajuns să vadă și alte țări ale Africii, precum Botswana, Zimbabwe, îndrăgostindu-se de continent. A realizat că în ciuda frumuseților continentului, problema care îi împiedică să își atingă potențialul real este problema educației. Când lumea se gândește la Africa, se gândește la resursele lor minerale: aur, diamante, minerale, însă adevăratele resurse ale Africii sunt oamenii.


Un alt aspect care l-a introdus în lumea educației este faptul că acesta provine dintr-o familie implicată în educație. La vârsta de 18 ani, mama lui a deschis o școală în Botswana și l-a numit directorul ei. Astfel, a văzut pe parcursul unui an, timp în care a fost directorul școlii, ce impact major poate avea educația în viața tinerilor. Cu această imagine în minte, a mers la Academia sud-africană de Leadership, la Universitatea afro-americană și acum, prin intermediul African Leadership Group își propune să formeze 3 milioane de lideri pentru Africa în următorii 15 ani.




Cum definește egalitatea în educație în contextul african

Egalitatea în educație este aceeași, indiferent de context: se rezumă la dezvăluirea potențialului tuturor oamenilor, indiferent de rasă, gen, origini, orientare sexuală. Practic, orice bariere pe care istoria umanității le-a impus în prevenirea egalității de șanse în educație trebuie eliminate astfel încât să putem spune că există egalitate, că oamenii au șanse reale de a-și atinge potențialul maxim.


Totodată, egalitatea de șanse în educație presupune o educație accesibilă din punct de vedere financiar: mult prea mulți copii nu pot merge la școală deoarece nu își permit financiar să se întrețină, iar educația, din perspectiva lui, reprezintă un drept cu care ne naștem. Așadar, cel mai mare potențial care așteaptă să fie dezvăluit se află în Africa (unde aproximat jumătate din populație este formată din copii), de aceea egalitatea în educație reprezintă pentru acesta un scop atât de important.





Cum i-a afectat pe studenți pandemia de COVID-19 în Africa

Foarte mulți tineri din Africa trăiesc în zone rurale, zone în are nu au acces la internet sau chiar la electricitate, așadar zeci de milioane de tineri nu pot studia. Totuși, aceasta este o problemă pe termen scurt, deoarece crizele au capacitatea de a accelera lucrurile pe care le rezolvam prea încet sau chiar deloc. Digitalizarea și modernizarea înregistrează mari pași în continentul African, iar profesorii sunt din ce în ce mai dedicați scopului: de a oferi educație nu doar de calitate, ci educația necesară joburilor de viitor.


Cum ajută această situație să se implementeze inovația în educație în contextul african

Continentul african se confruntă cu foarte multe constrângeri, printre care un buget financiar restrâns care nu face față creșterii populației; continentul african înregistrează cea mai mare creștere a populației din lume și tot aici este înregistrată și cea mai tânără populație din lume: vârsta medie a unui african este de 19 ani (în comparație cu vârsta medie a unui german sau a unui japonez, care este 47).


Se estimează că până în anul 2035, Africa va înregistra cea mai mare forță de muncă. Toți acești factori indică o nevoie uriașă de educație, iar resursele sunt mult prea limitate; nu se poate recurge la modalități convenționale atunci când trebuie să întâmpini o asemenea situație. Situația pandemică le-a reamintit, astfel, că metoda tradițională de educație nu mai este o soluție viabilă, iar boom-ul inovator în educație îi va ajuta să creeze premisele unui nou sistem care să răspundă nevoilor societății în continuă creștere.





Care sunt așteptările pe care tinerii din Africa le au când vine vorba de educație

Tinerii din Africa au nevoie de locuri de muncă, așadar aceștia vor căuta locuri în care educația se realizează astfel încât fie să îi transforme în candidați viabili, fie să devină antreprenori.


Gândirea antreprenorială este un element care trebuie inclus în toate tipurile de educație, deoarece a învăța să înveți este mult mai important decât ceea ce se învață sub formă brută; nu știm care sunt joburile viitorului, de aceea capacitățile de adaptabilitate la noi situații și provocări sunt esențiale.




Care sunt recomandările pe care inovatorii din domeniul educației le-ar putea utiliza în îmbunătățirea muncii lor

Unul dintre cele mai importante lucruri când vine vorba de inovație în educație este faptul că nu tehnologia este bariera principală pe care trebuie să o depășim, ci mentalitatea. Educația reprezintă unul dintre cele mai conservatoare domenii din lume, iar pentru ca inovația să aibă loc, e nevoie ca oamenii să se îndepărteze de tradiție: surpriza apare atunci când observăm că rezultatele fenomenale sunt realizate de o echipa diversă, de oameni din diferite sectoare, de oameni cărora nu le este frică să fie catalogați drept nebuni, deoarece asta înseamnă inovația. Așadar, primul pas este inovarea pedagogiei și abia apoi introducerea tehnologiei în aceasta.




Concluzii

· Inovația în educație nu este reprezentată de introducerea tehnologiei, ci de schimbarea mentalității.

· Educația presupune nu doar abordarea formală a educabilului, ci abordarea întregului pachet pe care copilul îl constituie și asigurarea că nevoile lui sunt îndeplinite.

· Metodele neconvenționale utilizate în domeniul educației, programele curriculare centrate pe nevoile observate în societate determină asigurarea competențelor de adaptabilitate și reinventare.



Text realizat de Manuela Eliza Leordean

Editor: Mădălina Hodorog

Photo: Unsplash



 


bottom of page