top of page

Implicare. Transparență. Organizare - Interviu: experiența în calitate de șef de an.

Să fii șef de an este un rol ce oferă satisfacție, dar care vine însoțit și de o mare responsabilitate. Pentru a vedea cum este percepută acestă experiență, cum influențează ea viețile tinerilor și ce perspective asupra viitorului oferă, am ales să vorbim cu doi reprezentați de an din Cluj-Napoca.


Alexandra Spiridon este studentă în anul al III-lea la Facultatea de Litere și reprezentant de an pentru specializarea principală de Limbă și Literatură Chineză. În prezent este și Coordonator al Departamentului Educațional în cadrul Organizației Studenților de la Litere.

Claudia Vălenaș este masterandă în an terminal la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării și șefă de an pentru specializarea Publicitate.


Ce te-a determinat să devii șef de an și ce așteptări ai avut de la acest rol?

Alexandra: Dorința de implicare, deși a contat enorm, a venit drept o hotărâre spontană, motiv pentru care nu mi-am format încă de la început așteptări. Ideea de a fi cât mai prezentă în ceea ce presupune mediul academic m-a atras cel mai mult.


Claudia: În liceu am făcut parte din Consiliul Școlar/Județean al Elevilor. Mi-am dorit foarte mult să reprezint studenți în continuare și de ce nu, să ies din zona de confort, să fac CEVA ALTCEVA. Nu știam la ce să mă aștept inițial, nu a existat un ghid și nu știam cum anume voi putea concret să îmi ajut colegii, dar lucrurile au mers de la sine foarte bine.



Cum ți-a influențat acestă experiență viața?

Alexandra: Pentru mine, reprezentarea a ajuns o caracteristică a vieții de student, fără de care nu mi-aș mai putea imagina acum un parcurs academic. Aceasta continuă să mă responsabilizeze prin cerințele care, deși nu sunt extrordinare, presupun foarte multă interacțiune, atât cu colegii mei, cât și cu cadrele didactice.

Claudia: Sunt multe aspecte pozitive care mi-au influențat anii de facultate și inclusiv stilul de viață. Mi-am îmbunătățit modul de organizare, multitasking, leadership și public speaking. Am avut o relație extrem de frumoasă și apropiată cu profesorii și fiecare coleg în parte.


Cred că am fost MULT mai prezentă și activă decât aș fi fost în mod normal la facultate. M-a ajutat mult să fiu la curent cu toate informațiile privind cursurile.

Care sunt dificultățile cu care te-ai confruntat în calitate de șef de an?


Alexandra: Comunicarea și răbdarea nu se sincronizează întotdeauna, astfel încât informațiile pe care studenții le așteaptă de la mine se lasă uneori, la rândul lor, așteptate. Aici intervine, după părerea mea, transparența drept cea mai bună modalitate de a explica colegiilor că la unele întrebări încă se mai caută răspunsul.

Cel mai prețios lucru rămâne informarea punctuală și transmiterea acesteia, pentru că unul dintre cele mai frumoase momente este acela în care un student pe care l-ai ajutat, îl sfătuiește mai departe pe un altul.

Claudia: La început mi-a fost dificil privind timpul. Îmi doream să fiu prezentă 24/24 pentru colegii mei, dar eram presată de job-ul full-time din acea perioadă + proiectele în care eram implicată. Un alt aspect dificil pentru mine a fost luarea deciziilor, în momentele în care știam că o parte din grup va fi nemulțumită.


Care sunt resursele la care ai apelat pentru a deveni un șef de an mai bun?

Alexandra: Am considerat mereu de valoare sfaturile de la reprezentanții din ani mai mari, activitățile de voluntariat și crearea unei conexiuni cât mai bune cu toți colegii mei (language puns trimise pe grupul de discuții cred ca au ajutat).

Claudia: Cel mai important, am cerut feedback-ul colegilor mei, deci am lucrat în echipă. Mai apoi, am discutat și cu alți șefi de promoție și am încercat să preiau idei utile pentru grupul nostru. Totodată, am fost ajutată mult și constant de profesori.


Ce ai întreba dacă ai fi în locul participanților la webinar-ul din 14 octombrie?

Alexandra:

  • Cum pot afla la cine trebuie să merg dacă întâmpin o problemă?

  • Cum pot afla care sunt drepturile și responsabilitățile mele? Și ce pot face dacă acestea îmi sunt încălcate?

Claudia:

  • Cum ar trebui să încep drept șef de an? Care îmi sunt responsabilitățile de fapt?

  • Cum aș putea să îmi unesc clasa și de ce e important? (Ex. excursii organizate și internship-uri împreună)

  • De ce e important felul în care mă adresez colegilor mei și felul în care transmit informațiile? (Cred că un grup de facultate e influențat în mare parte de șeful de an și îi poate prelua starea, modul de abordare)




Articol realizat de: Diana Cornea

Editor: Mădălina Hodorog

Photos: Arhiva personală



bottom of page