top of page

Ana Biriș: Ce facem cu părinții care își îndrumă tinerii către o facultate?

Un aspect care se repetă constant în piața muncii e legat de tinerele talente. Angajatorii nu îi pot reține, noile talente nu știu exact ce vor.


Am decis să încep această serie de articole – interviuri pentru a-i aduce în prim plan pe acei studenți care:

- poate nu au toate aspectele din viața lor bifate, însă au energie. Sunt vii

- fac deja lucruri extraordinare și ies din zona lor de confort

- visează și planifică după viziunea lor


Seria de articole continuă cu Ana-Maria Biriș.


Cine este Ana?

Ana e în primul rând un om sincer care vorbește cu deschidere despre lucrurile care trebuie schimbate în relația părinte - copil pentru a da libertate și încredere.


Ea este studenta care și-a descoperit pasiunea în make-up, deși a terminat Facultatea de Inginerie și Protectia Mediului în Industrie la Cluj-Napoca. A participat în programul FUTURE, ediția TenarisSilcotub din acest an cu un scop bifat: de a se cunoaște mai bine și a-și căuta primul loc de muncă pornind de la pasiune.


Ce vei afla din acest articol?

- ce înseamnă să alegi o facultate după dorințele părinților

- ce ar trebui să facă părinții pentru a ajuta tânărul să își aleagă facultatea

- cum ne găsim pasiunea reală și punctele noastre forte?


Vezi celelalte articol aici.


Ai decis să aplici la Universitatea Tehnică, deși pasiunea ta nu era în această direcție. Spune-ne mai multe despre acest pas.

Așa este. După terminarea profilului matematică-informatică, nu știam încotro să mă îndrept. Din curiozitate și necunoscând foarte bine ceea ce urma să studiez, am ales Politehnica, care, după cum era de așteptat, m-a dezamăgit treptat.


Experiența personală m-a ajutat să realizez că școala din România nu pune accent pe dezvoltarea pasiunilor și nici pe metodele nonformale de educație, care devin necesare în descoperirea noastră.





Ce recomanzi părinților care își trimit copiii la facultăți care nu sunt în concordanță cu pasiunile lor?

Să nu o facă! Sunt foarte puțin cei care știu de la o vârstă fragedă ceea ce vor să devină cu adevărat la maturitate. Acest lucru este perfect normal, însă mulți părinți nu înțeleg acest lucru și devin un factor de stres în plus pentru elevii dezorientați: „Du-te și tu la facultate, nu contează unde, numai să faci una”, „Du-te la facultatea asta, o să îți placă”, „Dacă nu mergi anul acesta, îți vei pierde generația” etc.


Decât să îi oblige efectiv să meargă la o facultate, ar fi mai de ajutor să îi susțină pe copii atât moral, cât și financiar încă din perioada licelui să descopere la ce facultate s-ar potrivi. De asemenea, să îi îndrume să discute cu cineva din domeniu: doctor, avocat, mecanic, inginer, pentru mai multe sfaturi sau să meargă la școli de vară organizate. În felul acesta, își vor forma o idee despre viitoarea carieră pe care ar trebui să o urmeze.





Înainte să participi la FUTURE aveai anumite așteptări și impresii despre piața muncii? Care au fost perspectivele tale atunci și cum s-au schimbat după programul FUTURE?

La început, trăiam cu impresia că tot ce am învățat în facultate este suficient pentru a obține un loc de muncă undeva, însă lucrurile sunt mult mai complexe. Piața muncii este în continuă schimbare și caută persoane cu soft skill-uri bine dezvoltate. Acele competențe ne deosebesc unii de alții și, de obicei, ți le formezi singur.


După vizitele făcute la TenarisSilcotub și după ce am vorbit cu angajatorii, am învățat care sunt așteptările unei companii de la studenți.






Care au fost 3 aspecte esențiale pe care le-ai dezvoltat la tine în programul FUTURE?

Programul FUTURE mi-a dat încredere că niciodată nu e prea târziu să începi ceva nou sau să o iei de la început. Mi-a dat practic mai multă încredere în mine. M-a ajutat să îmi descopăr punctele forte, cum să le valorific și unde să le pun în aplicare în cadrul unei companii. Am învățat că lucrul în echipă e cel mai eficient și dă cele mai bune rezultate.


Împreună cu echipa ta, ai câștigat concursul de soluții cu o idee inedită. Spune-ne mai multe.

Am ales să căutăm soluții practice și să vorbim din experiența noastră, așa am ajuns la „Programul național de dezvoltare parentală” – un program în care părinții vor fi familiarizați cu educația nonformală, trainingul desfășurându-se pe o perioadă de 3 luni.


Vrem să arătăm că notele nu reflectă realitatea și că este normal să te confrunți cu eșecuri când înveți. Astfel, nu se merită să compari un alt copil cu cel mai bun elev din clasă doar prin prisma performanțelor școlare, care este apreciat și când greșește sau ia note mici.


Personalitatea copilului este afectată în acest mod și, mai târziu, a studentului care se cronfuntă cu probleme care au rădăcini în trecut.





Viitorul sună bine, însă încotro?

Eu cred că viitorul ni-l facem și se îndreaptă în direcția pe care noi o alegem. Pentru mine, viitorul arată mult mai bine, mai sigur și mai încrezător după programul FUTURE. M-a ajutat să-mi setez niște țeluri și să îmi conturez visele. Sunt mult mai sigură acum că pot să realizez ceea ce îmi propun. Până la urmă, sună bine viitorul!




Sursa foto: Andreea Olah, Edina Plesch

bottom of page